کربنات سدیم آزمایشگاهی باعث آتش سوزی بزرگی شد

احتمال کمتری ایجاد سوختگی شیمیایی نسبت به لیمو وجود دارد، اما همچنان باید مراقب کار با کربنات سدیم آزمایشگاهی در آشپزخانه بود، زیرا برای ظروف، ظروف و فویل آلومینیومی خورنده است.

کربنات سدیم نیز به عنوان یک پایه نسبتا قوی در زمینه های مختلف استفاده می شود. به عنوان یک قلیایی معمولی، در بسیاری از فرآیندهای شیمیایی ترجیح داده می شود، زیرا ارزان تر از هیدروکسید سدیم است و حمل و نقل آن بسیار ایمن تر است.

ملایم بودن آن به ویژه استفاده از آن را در مصارف خانگی توصیه می کند.

به عنوان مثال، از آن به عنوان یک تنظیم کننده pH برای حفظ شرایط قلیایی پایدار لازم برای عملکرد اکثر عوامل تولید فیلم عکاسی استفاده می شود.

همچنین یک افزودنی رایج در استخرهای شنا و آب آکواریوم برای حفظ pH مطلوب و سختی کربناته (KH) است.

بی کربنات

در رنگرزی با رنگ‌های واکنش‌گر فیبر، کربنات سدیم (اغلب با نامی مانند تثبیت‌کننده خاکستر سودا یا فعال‌کننده خاکستر سودا) برای اطمینان از پیوند شیمیایی مناسب رنگ با الیاف سلولزی (گیاهی)، معمولاً قبل از رنگ‌آمیزی (برای رنگ‌های کراواتی) استفاده می‌شود.

مخلوط با رنگ (برای رنگ آمیزی)، یا پس از رنگرزی (برای رنگرزی غوطه وری). همچنین در فرآیند فلوتاسیون کف برای حفظ pH مطلوب به عنوان یک نرم کننده شناور علاوه بر CaO و سایر ترکیبات با پایه ملایم استفاده می شود.

بی کربنات سدیم (NaHCO3) یا جوش شیرین، همچنین جزء کپسول های آتش نشانی، اغلب از کربنات سدیم تولید می شود. اگرچه NaHCO3 خود محصول واسطه ای از فرآیند Solvay است.

گرمایش مورد نیاز برای حذف آمونیاکی که آن را آلوده می کند، مقداری NaHCO3 را تجزیه می کند و واکنش Na2CO3 نهایی با CO2 را اقتصادی تر می کند